FOREIGN LANGUAGE EXAMINATION TECHNIQUES (CASE STUDY OF SANTRI IN PONDOK PESANTREN HARAKATUL QUR'AN PADANG SUMATERA BARAT)



Yusutria Yusutria(1*), Wahyudi Rahmat(2)

(1) STKIP PGRI Sumatera Barat
(2) STKIP PGRI Sumatera Barat
(*) Corresponding Author

Abstract


The patterns used in the habituation and behavior of foreign languages in the Harakatul Qur'Aan Islamic Boarding School Taluk Kabuang, Koto Tangah District, Padang were built, so that students have the ability to speak foreign languages, especially Arabic with an active period of 3 months. This research is a descriptive qualitative research with data collection from observations, interviews and documentation. There are several factors that influence foreign language habits and behavior including internal and external motivation, intelligence and environmental factors, habituation in communication and interaction with foreign languages accompanied by the provision of new vocabulary every morning, often holding activities that can create communication and interaction can work well and is accompanied by new vocabulary, evaluating and understanding new information.


Keywords


Habituation, Foreign Language, Pondok, Harakatul Qur’an.

Full Text:

PDF

References


Adriana, I. (2008). MEMAHAMI POLA PERKEMBANGAN BAHASA ANAK DALAM KONTEKS PENDIDIKAN Iswah Adriana. Tadris, 3(1), 106–120. Adrianto. (2016). KESANTUNAN BERBAHASA DALAM PERPEKTIF HUKUM ISLAM. IAIN Manado. Afrianingsih, A. (2016). KOMUNIKASI POSITIF SEBAGAI SARANA UNTUK DINI. Jurnal Tarbawi, 13(2). Ahmad, A. (2008). Keterampilan Komunikasi - Pengetahuan dan Perilaku Berbahasa – Penentu Keberhasilan Industri Pariwisata di Malaysia. Jurnal ILMUKOMUNIKASI, 5(1), 81–95. Aminah, S. (2016). Pengaruh Musik Islami terhadap Perkembangan Bahasa AnakSiti Aminah. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(2). Aniati. (2017). KONSEP MENUMBUHKAN KETERAMPILAN BERBAHASA INDONESIA BAGI ANAK MELALUI METODE BERMAIN Aniati. MUSAWA, 9(12), 247–282. Anshori, D. S. (n.d.). RUH ISLAM DALAM PEMBELAJARAN. In upi.edu. Dewi, O. S. N. (2017). URGENSI KOMUNIKASI DAN INTERAKSI DALAM KELUARGA. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, II(1). Eko Widhi Hastuti, L. E. K. (2018). MENINGKATKAN PERKEMBANGAN BAHASAANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI BERMAIN PESAN BERANTAI. JURNAL AUDI Kajian Teori Dan Praktik Di Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 3359(18), 91–97.
Faisol, Y., Hadi, S., Reflinaldi, W., & Fakhrurrazy, R. (2019). Media Alignment: Information Reproduction Patterns of Middle East Conflict in Indonesian Media. Fitri, R., & Rahmat, W. (2017). INCLUSION OF MURDER NEWS IN THE POSMETRO PADANG DAILY NEWSPAPER : Humaniora, 8(4), 311–317. Hamidah, J. (2019). POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KESANTUNAN BERBAHASA ANAK USIA DINI ( KAJIAN PRAGMATIK ). Dealektik, 1(1). Inten, D. N. (2017). Pengembangan Keterampilan Berkomunikasi AnakUsia Dini melalui Metode Bermain Peran. MediaTor, 10(1), 109–120. Kurniati, E. (2017). PERKEMBANGAN BAHASA PADA ANAK DALAM PSIKOLOGI SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN Erisa Kurniati 1. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(3), 47–56. Mainizar. (2013). PERANAN ORANG TUA DALAM PEMBINAAN DAN PENGEMBANGAN BAHASA PADA ANAK USIA 2-6 TAHUN. Marwah, XII(1), 91–105. Marisa, R. (2015). PERMASALAHAN PERKEMBANGAN BAHASA DAN KOMUNIKASI ANAK. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) Untirta, 1(2). Maryelliwati, Wahyudi Rahmat, E. K. (2018). A REALITY OF MINANGKABAU LANGUAGE AND LITERATURE AND ITS TRANSFORMATION TO A CREATION OF PERFORMANCE WORKS. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 62–70. Nur Rahmatul Azkiya, I. (2016). PENGARUH MENDENGARKAN DONGENG TERHADAP. JIPT, 04(02), 123–139. Palupi, Y. (2015). Perkembangan bahasa pada anak. Proseding SeminarNasional PGSD UPY Dengan Tema Strategi Mengatasi Kesulitan BelajarKetika Murid Anda Seorang Disleksia, 29–35. Rahmat, W., Revita, I., & Fitriyah, R. (2019). Psychopragmatic Analysis inLanguage Learning and Teaching Processes. Curricula, 4(2), 92.https://doi.org/10.22216/jcc.2019.v4i2.4218 Rohayati, E. (2012). Pengembangan bahasa ibu (bahasa sunda) yang berkarakter untuk anak usia dini. Cakrawala Dini, Jurnal PendidikanAnak Usia Dini, 3(2), 1–7.
RIFKAH, F. (2015). ANGGUAN RESEPTIF PENDERITA TUNAGRAHITA MAMPU LATIH DALAM MENANGGAPI TUTURAN PERMINTAAN: Suatu Kajian Neuropragmatik (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ANDALAS). Roshonah, H. dan A. F. (2017). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA UJARAN ANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI METODE QIRAATI ( Di RA RaudhatulMuthmainnah , Cikarang Barat , Bekasi ). Yaa Bunayya JurnalPendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 47–52. ROSMIYATI. (2017). UPAYA MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BAHASA PADA ANAK USIA DINI (3-4 TAHUN) MELALUI METODE BERCERITA DI PAUD KHADIJAHSUKARAME BANDAR LAMPUNG. Sa’ida, N. (2018). BAHASA SEBAGAI SALAH SATU SISTEM KOGNITIF ANAK USIA DINI. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 16–22. Syairi, K. A. (2013). Pembelajaran bahasa dengan pendekatan budaya. DinamikaIlmu, 13(2), 174–188. Syamsiyah, N. (2017). PEMEROLEHAN BAHASA PADA ANAK USIA 2-3 TAHUN SEBAGAI ALTERNATIF UNTUK MENDONGKRAK KECERDASAN BAHASA MELALUI KEGIATAN MENDONGENG (Studi Kasus terhadap Pemerolehan Bahasa AnakUsia Dini). HARKAT: Media Komunikasi Islam Tentang Gebder Dan Anak, 12(2), 82–97. Widyastuti, A. (2018). Analisis Upaya Guru dalam Mengembangkan Bahasa pada Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-kanak Assaadah Limo Depok. Care, Jurnal, 6(1). Yanti, W. N. (2018). Snake And Ledder Game ; Solusi untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Ekspresif Anak Autis. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 94–99. Yusutria. (2017). Profesionalisme Guru dalam meningkatkan kualitas sumberdaya manusia. Jurnal Curricula, 2(2), 38–46. https://doi.org/10.1007/s10096-009-0783-8 Yusutria. (2018). ANALISIS MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN BERDASARKAN FUNGSI MANAJEMEN DI PONDOK PESANTREN THAWALIB PADANG SUMATERA BARAT. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, VII(2), 84–95.
Yusri, R., Muspardi, M., Kemal, E., & Rahmat, W. (2019, February). Effectiveness of national qualification framework Indonesia based curriculum and higher education national standard behaviour assesment rubric. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 4, p. 042129). IOP Publishing. Zainab, S. (2017). KOMUNIKASI ORANG TUA-ANAK DALAM AL QURAN. NALAR, 1(1), 48–58. Zubaidah, E. (2004). PERKEMBANGAN BAHASAANAK USIA·DINI DAN TEK1aK PENGEMBANGANNYA DI SEKOLAH. Cakrawala Pendidikan, XXII(3), 459–479.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Yusutria Yusutria, Wahyudi Rahmat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Curricula : Journal of Teaching and Learning has been covered by the following services:

Published by Lembaga Layanan Pendidikan Tinggi (LLDIKTI) Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang, West Sumatera
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: jurnal.lldikti10@ristekdikti.go.id

  Web Analytics View Curricula Stats