STUDENTS’ LEXICOGRAMMATICAL PROBLEMS IN WRITING A DESCRIPTIVE TEXT: A STUDY AT GRADE XI STUDENTS OF SMA N 1 BATIPUH



RINI HENDRITA(1*), gusmaizal syandri(2)

(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam menulis descriptive text, masalah-masalah lexicogrammar yang dihadapi siswa dalam menulis descriptive text dan penyebab masalah tersebut. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA SMA N 1 Batipuh. Instrumen yang digunakan sebagai alat pengumpul data adalah tes menulis dan wawancara. Data kuantitatif diperoleh dari tes menulis yang dilaksanakan di kelas. Data kualitatif diperoleh dari wawancara yang dilakukan terhadap siswa dan guru bahasa Inggris. Data kuantitatif dan kualitatif tersebut dikelompokkan berdasarkan indikatornya masing-masing. Hasil dari analisis data kuantitatif dan kualitatif diinterpretasikan dan menjadi temuan penelitian. Dari hasil penelitian, ditemukan bahwa kemampuan siswa dalam menulis descriptive text adalah cukup dengan nilai rata-rata 1.53. Meskipun nilai rata-rata siswa dikategorikan cukup, siswa juga menghadapi masalah dalam menulis descriptive text. Masalah-masalah mereka berhubungan dengan penggunaan adjective, linking verb, attributive have and has, simple present tense, pronoun, adverb, preposition, dan noun. Penyebab masalah tersebut adalah interfensi bahasa pertama, kurangnya pengetahuan siswa tentang grammar, kosakata, dan rendahnya frekuensi tugas menulis.


Full Text:

PDF

References


Azar, B S. 2002. Understanding and Using English Grammar. New York: Pearson Education.

Barnet, S. and M. Stubbs. 1990. Practical Guide to Writing: With Additional Readings. New York: Harper Publisher, Inc.

Coffin, C., M, Jane., & S, Goodman. 2003. Teaching Academic Writing. New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Darus, S. 2009. ‘error analysis of the written english essays of the secondary school students in Malaysia: a case study’. European Journal of Science. 8 (3).483-495

Fulwiler, T. 2002. College Personal Approach to Academic Writing. Portsmouth, NH: Heinemann.

Gerot, L. & P, Wignell. 1994. Making Sense of Functional Grammar. Sidney: University of South Australia.

Hamdi, S. (2005). An Analysis of Written Grammatical Errors of Tunisian Learners of English in EFL Context. Tunisia: ISEAH Institute of Kef.

Hamp-lyons, L. 1992. “Hillistic Writing Assessment for LEP Studentsâ€. In office of bilingual education and minority languages affairs (ed.1, proceedings of the second national research sympoxium on limited English proficient student issues: focus on evaluation and measurement, volume 2. Washington, DC: OBEMLA, 317-358.

Huddleston, R D. and G K, Pullum. 2005. A Students’ Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.

Leo, S., S, Burton., & P, Steane. 2007. English for Academic Purpose: Essay Writing. Yogyakarta: Andi Offset.

Maros, M., Marlina., & Salehuddin. 2007. interference in learning english: grammatical errors in english essay writing among rural malay secondary school students in Malaysia. Journal E-bangi. 2 (2). 1-15

Mursyd, P.W. 2005. English Learning Handout for Grade VIII. http://mmursyidpw.files.wordpress.com/2011/02/learning-description.pdf

Salvia, J. A., J. E, Ysseldyke., & S, Bolt. 2007. Assessment in Special and Inclusive Education (10th ed.). Boston: Houghton Mifflin.

Sukismo., Budiyono., & Isniah. 2003. Erlangga Fokus UN. Erlangga: PT Gelora Aksara Pratama.

Wadirman., M.D, Sukirman., & B, Masduki. 2008. English in Focus for Grade VII Junior High School. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Yohana, P. 2005. ‘problems of writing in kiswahili: a case study of kigurunyembe and morogoro secondary schools in tanzania’. Nordic Journal of African Studies 14 (1). 15-25

Zawahreh, F, A. 2012. ‘applied error analysis of written production of english essays of tenth grade students in Ajloun Schools, Jordan’. International Journal of Learning & Development. 2 (2). 280-299.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 RINI HENDRITA, gusmaizal syandri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Curricula : Journal of Teaching and Learning has been covered by the following services:

Published by Lembaga Layanan Pendidikan Tinggi (LLDIKTI) Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang, West Sumatera
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: jurnal.lldikti10@ristekdikti.go.id

  Web Analytics View Curricula Stats