KONSTRIBUSI KNOWLEDGEMANAGEMENT DALAM MENGEMBANGKAN DAN MEMPERTAHANKAN COMPANY’S COMPETITIVE ADVANTAGE



Mustika Lukman Arief(1*)

(1) Akademi Maritim Sapta Samudra Padang
(*) Corresponding Author

Abstract


The method used in this studydescriptive qualitative approach. The data used are primary data obtained through field survey. The object of research are employees of PT. Putra Mustika Prajasa Cargo (PMPC) Jakarta with a population of 137 people were directly sampled. The sampling technique in this study using census method. Knowledge into a powerful force to win the competition in this knowledge economy era Executives and managers who manage and direct the organization needs the support of information and knowledge in developing corporate strategy and perform better decisions in order to maintain and build a strong competitive edge. How does an organization manage information and knowledge will be a critical success factor to become the market leader. Knowledge that contain experience, intuition, best practices and lessons learned into intangible assets which can be used to achieve the goals and objectives. The management system will process, store, retrieve, communicate and share data, information and knowledge becomes a tool to create value for the organization and shareholders and accelerate the development of culturally appropriate to become a knowledge-based organization. The results showed no major competitive advantage of knowledge, and for a company to be put into practice knowledge management operations. 

Pengetahuan menjadi kekuatan yang kuat untuk memenangkan persaingan dalam pengetahuan ini ekonomi Eksekutif era dan manajer yang mengelola dan mengarahkan organisasi membutuhkan dukungan informasi dan pengetahuan dalam mengembangkan strategi perusahaan dan melakukan keputusan yang lebih baik dalam rangka untuk mempertahankan dan membangun keunggulan kompetitif yang kuat. Bagaimana sebuah organisasi mengelola informasi dan pengetahuan akan menjadi faktor penentu keberhasilan untuk menjadi pemimpin pasar. Pengetahuan yang mengandung pengalaman, intuisi, praktik terbaik dan pelajaran menjadi aset tak berwujud yang dapat digunakan untuk mencapai tujuan dan sasaran perusahaan. Sistem manajemen pengetahuan satu collect, memproses, menyimpan, mengambil, berkomunikasi dan berbagi data, informasi dan pengetahuan menjadi atool untuk menciptakan nilai bagi organisasi dan pemegang saham dan mempercepat pengembangan budaya yang tepat untuk menjadi organisasi berbasis pengetahuan. Paper adalah tinjauan literatur yang ada pada diskusi masalah.  Apakah keunggulan kompetitif utama pengetahuan? Bagaimana sebuah perusahaan akan menempatkan manajemen pengetahuan dalam praktek? Apakah Praktek manajemen pengetahuan akan menghasilkan keunggulan kompetitif dan mempertahankan itu? Inilah isu-isu dan fokus terkait dari tulisan ini.


Keywords


information; knowledge; knowledge management

Full Text:

PDF

References


Ahuja, G. (2000). Collaboration Networks, Structural Holes, and Innovation : A Longitudinal Study Gautam Ahuja. Administrative Science Quarterly, 45(3), 425–455. https://doi.org/10.2307/2667105

ALhawamdeh, M. A. (2007). The role of knowledge management in building e-business strategy. Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science 2007, (1002), 2–6.

Arief, M. L. (2012). KONSTRIBUSI KNOWLEDGE MANAGEMENT DALAM MENGEMBANGKAN DAN MEMPERTAHANKAN COMPANY’S COMPETITIVE ADVANTAGE DI ERA KNOWLEDGE ECONOMY Mustika Lukman Arief 1. Jurnal Ekonomi STIE Haji Agus Salim, XII(2), 12–25.

Davenport, T. H., & Prusak, L. (2005). Working knowledge: how organizations manage what they know [Book Review]. IEEE Engineering Management Review, 31(4), 301. https://doi.org/10.1109/EMR.2003.1267012

Mclaughlin, S., & Macbeth, D. K. (2006). Identifying knowledge transfer barriers within a complex supply chain organization. Identifying Knowledge Transfer Barriers within a Complex Supply Chain Organization, Ph.D., 1–10.

Wiharto, B., & Setiawan, A. (2007). KONTRIBUSI KNOWLEDGE MANAGEMENT DALAM MENGEMBANGKAN DAN MEMPERTAHANKAN COMPANY’S COMPETITIVE ADVANTAGE DI ERA KNOWLEDGE ECONOMY. Media Riset & Manajemen, 315–334.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Mustika Lukman Arief

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Benefita has been migrated to the new website. To make a new submission in Jurnal Benefita, you can easily go to new webstie link HERE and register.

 

Published by LLDIKTI Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang
West Sumatera, Indonesia
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: jurnal.lldikti10@ristekdikti.go.id

E ISSN 2477-7862                                                    Â