Analisis Hubungan Perkembangan Emosional Anak Umur 8 – 12 Tahun Terhadap Kejadian Sibling Rivalry



Liza Merianti(1*), Elsa Abel Nuine(2)

(1) STIKes Yarsi Sumatera Barat Bukittinggi
(2) STIKes Yarsi Sumatera Barat Bukittinggi
(*) Corresponding Author

Abstract


Sibling rivalry is a competition or rivalry, jealousy and anger between siblings Sibling rivalry is seen at 3-5 years of age (preschool) and will recur when 8-12 years (school age). The incidence of sibling rivalry in school age is quite high  55%.This study aims to analysis the relationship between emotional developmentand with sibling rivalry in children aged 8-12 years. The type of research is descriptive correlation with cross sectional approach. The population in this study is all children aged 8-12 years with a sample of 68 respondents. Sampling in this study was done in total sampling. Data collection using sibling rivalry questionnaire and GSS EAS.The statistical test used is Spearman Rho. The statistical test used is Spearman Rho. The results showed that there was a low correlation between emotional development with sibling rivalry where p value = 0.001 with r -0.378. So it can be concluded that there is a relationship between the emotional development of children at  8-12 years old with sibling rivalry. Suggested to the school and parents can give attention by using a counseling approach in helping children to improve their emotional development, especially in children who have sibling rivalry.


Sibling rivalry merupakan kompetisi atau persaingan, kecemburuan serta kemarahan antar saudara. Sibling rivalry terlihat ketika usia 3-5 tahun (prasekolah) dan akan timbul kembali ketika 8-12 tahun (usia sekolah). Angka kejadian sibling rivalry di usia sekolah cukup banyak yakni 55%. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa hubungan antara perkembangan emosional dan pola asuh orang tua dengan sibling rivalry pada anak usia 8-12 tahun. Jenis penelitian adalah deskriptif korelasi. Populasi pada penelitian ini sebanyak 68 responden (total sampling). Pengumpulan data menggunakan kuesioner sibling rivalry, dan UNIT GSS EAS. Uji statistik yang digunakan adalah Spearman Rho. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang rendah antara perkembangan emosional dengan sibling rivalry dimana nilai p value = 0,001 dengan nilai r -0,378. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan antara perkembangan emosional anak umur 8 – 12 tahun dengan sibling rivalry. Disarankan kepada sekolah dan orang tua dapat memberi perhatian dengan menggunakan pendekatan konseling dalam membantu anak meningkatkan perkembangan emosinya khususnya pada anak yang mengalami sibling rivalry.



Keywords


Emotional development; sibling rivalry; child growth

Full Text:

PDF

References


Berk, L. E. (2005). nfant, Children and Adolescent (5th ed.). New York: earson Education, Inc.

Dorland, Newman, W. A. (2012). Kamus Kedokteran Dorland. Jakarta: EGC.

Dunlap, L. L. (2004). What all children need: Theory and application (2nd ed.). What All Children Need: Theory and Application (2nd Ed.).

Fullerton, J. M., Totsika, V., Hain, R., & Hastings, R. P. (2017). Siblings of children with life-limiting conditions: psychological adjustment and sibling relationships. Child: Care, Health and Development, 43(3), 393–400. https://doi.org/10.1111/cch.12421

Giallo, R., Roberts, R., Emerson, E., Wood, C., & Gavidia-Payne, S. (2014). The emotional and behavioural functioning of siblings of children with special health care needs across childhood. Research in Developmental Disabilities, 35(4), 814–825. https://doi.org/10.1016/J.RIDD.2014.01.017

Hariyanti. (2016). Sibling Rivalry Pada Anak Yang Kesundulan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Fakultas Psikologi. Retrieved from http://etheses.uin-malang.ac.id/3651/1/12410102.pdf

Idayanti, T., & Mustikasari, S. (2017). Hubungan pola asuh orang tua dengan sibling Rivalry pada anak usia prasekolah (3 - 6 tahun). Jurnal Keperawatan Dan Kebidanan, 7(1), 113–120.

Kristiyanto, M. B., & Eriany, P. (2014). Hubungan Antara Hukuman Dengan Harga Diri Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Psikodimensia, 13(2). https://doi.org/10.24167/psiko.v13i2.265

Latifah, E., Hastuti, D., & Latifah, M. (2010). Pengaruh pemberian ASI dan stimulasi psikososial terhadap perkembangan sosial-emosi anak balita pada keluarga ibu berkerja dan tidak bekerja. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 3(1), 35–45.

Martani, W. (2012). Metode Stimulasi dan Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi, 39(1), 112–120.

Novieta, A. (2015). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Sibling Rivalry pada Anak Sulung. UNIKA Soegijapranata. Retrieved from http://repository.unika.ac.id/11222/

Pratiwi, A. B. R. (2014). Hubungan Fungsi Keluarga Terhadap Tingkat Kecerdasan Emosional Para Pelajar Di SMP Jaya Suti Abadi Kabupaten Bekasi. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/25577/1/AWALIA BELLA RIZKI PRATIWI - FKIK .pdf

Rahmawati, E. (2013). Hubungan Antara Sibling Rivalry Dengan Kemampuan Penyesuaian Sosial Anak Usia Sekolah di SDN Cireundeu III. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Sopiah, C., Utami, S. S., & Roswita, Y. (2013). No Hubungan Antara Pola Asuh Authoritarian Dan Kecerdasan Emosi Dengan Sibling Rivalry Pada Remaja AwalTitle. Jurnal Prediksi Kajian Ilmiah Psikologi, 2(1), 9–13.

Sopiyudin, D. M. (2013). Besar Sampel dan Cara Pengambilan Sampel dalam Penelitian Kedokteran dan Kesehatan. Salemba Medika. https://doi.org/10.2337/db12-1249

Wahyuni, R. S. (2017). Peran orang tua terhadap prestasi siswa kelas 5 di SD Al-Azhar Syifabudi Peka baru. Journal Endurance, 2(1), 18–24.

Wong, D. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pediatrik (6th ed.). Jakarta: EGC.

Yulistiana, L. S. (2014). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Sibling Rivalry Pada Anak. Universitas Katolik Soegijapranata Semarang. Retrieved from http://repository.unika.ac.id/id/eprint/1010

Yunanto, R. A. (2012). Pengaruh Cooperative Play Terhadap Reaksi Langsung Sibling Rivalry Pada Anak Usia Prasekolah Di Desa Cangkring Kecamatan Jenggawah Kabupaten Jember. Universitas Jember.




Copyright (c) 2018 Liza Merianti, Elsa Abel Nuine

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by Lembaga Layanan Pendidikan Tinggi (LLDIKTI) Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang
West Sumatera
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: jurnal.lldikti10@ristekdikti.go.id

E-ISSN : 2477-6521
Â