PENGEMBANGAN MANUSIA INDONESIA SEUTUHNYA BERDASARKAN MODEL KAMPUS “REHUH†(RELIGIUS, HUMANIS, HARMONIS)



Yusutria Yusutria(1*), Rina Febriana(2)

(1) STKIP PGRI Sumatera Barat
(2) STKIP PGRI Sumatera Barat
(*) Corresponding Author

Abstract


Education in Indonesia cannot be separated from the ideals of humanity and justice for all nations, as well as the realization of godly national intelligence, therefore a concept is needed to develop Indonesian people as a whole based on "REHUH" which is a religious, humane and harmonious campus. The research method is library research by analyzing descriptive. Indonesian human development is entirely based on the "REHUH" campus model, based on religion, intellectual, emotional, moral and psychological.

The basic concept is with; (1) inviting; (2) provide guidance and lessons; (3) conduct deliberations in a good manner; (4) asking God for guidance. Human development is based on; (1), Support the development of a humanistic culture in developing HR that is creative, innovative and friendly. (2). Instill religious and moral campus culture. (3). The lecturer is a minimum S-2, and has four main competencies, professional, pedagogic, personal and social

 


Keywords


Kampus, Religius, Humanis, Harmonis.

Full Text:

PDF

References


Sodiq. Hibana. (2015). Pengembangan Pendidikan Humanis religius di Madrasah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasai dan Aplikasi. Vol. 3, No. 1.

Ahmad, K., Harahap, H., Nasution, W. N., Program, M., & Islam, P. (2018). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Di Sekolah Dasar Negeri 097523 Perumnas Batu Vi Kecamatan Siantar Kabupaten Simalungun.EDU RILGIA, 2(2), 275–290.

Abdul. Malik Fajar. (1998). Visi Pembaharuan Pendidikan Islam. LP3NI. Jakarta.

Ali, M. (2010). Humanisasi Pendidikan dalam Perspektif Islam.Jurnal Tasamuh, 1(2).

Arifin, Z. (2014). Nilai Pendidikan Humanis-Religius.An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya, Dan Sosial, 1(2), 53–80.

Azami, Y. S. (2014). Nilai-nilai Humanis Dalam Karakter Tokoh Wayang Semar Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Agama Islam. In Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta (pp. 1–149).

Azra. Azyumardi. (1999). Esei-esei Intelektual Muslim Pendidikan Islam. Logos Demokratisasi. Jakarta: Kompas.

Dewantara. KH, (1977). Bagian Pertama; Pendidikan. Yoqyakarta: Majelis Luhur persatuan Taman Siswa.

Effendy. Mochtar. (2001). Ensiklopedi Agama dan Filsafat. Palembang. Universitas Sriwijaya.

Fathudin AW. Syukri, Sudiyatno. (2008). Peningkatan Perilaku Religius Mahasiswa Melalui Integrasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dan Pembinaan di Unit Keagamaan Mahasiswa. Hasil Seminar Penelitian Lemlit UNY.

Fauzi, A. (2011). Pengembangan Human Relation Perspektif Nilai-nilai al-Qur’an.Mutawatir, 1(2), 168–179. https://doi.org/10.15642/mutawatir.2011.1.2.168-179

Firman. (2016). Implementasi Humanisme Religius dalam Pembelajaran Pendidikan Islam di Pesantren Al-Junaidiyah Biru Kabupaten Bone.

Hartono, Y. (2018). Pendidikan Nasional dan Kualitas Manusia Indonesia Dalam Perspektif Sejarah.Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 7(2), 84. https://doi.org/10.25273/ajsp.v7i2.1491

Hibana, H., Kuntoro, S. A., & Sutrisno, S. (2015). Pengembangan Pendidikan Humanis ReligiusDi Madrasah.Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(1), 19–30. https://doi.org/10.21831/JPPFA.V3I1.5922

Mas'ud. Abdurrahaman. (2003). Menuju Paradigma Islam Humanis. Yogyakarta: Gama Media.

Maya, C., Susilowati, I., Hukum, F., Kristen, U., & Wacana, S. (2016). Pancasila Sebagai Sumber Segala Sumber Hukum. Masalah - Masalah Hukum, 45(2), 93–100.

Muhaimin. (2010). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi, Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Multazam, A. (2015). Pendidikan Islam Berbasis Humanisme Religius (Studi Pemikiran Abdurrahman Mas’ud) (pp. 1–120). pp. 1–120. Semarang: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Walisongo.

Mustofa. (2017). Pendidikan Islam Perspektif Humanisme-Pancasila. Jurnal Tarbiyah, 24(1), 157–181.

Maksudin. (2013). Pendidikan Karakter Nondikotomik (Upaya Membangun Bangsa Indonesia Seutuhnya). Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun III, No. 2.

Muhajir, Noeng,(1996). Penelitian Kualitatif, Yogyakarta: Rake Serasin.

Rahma, A. (2017). Pendidikan Humanis Paulo Freire Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Riyanton, M. (2015). Pendidikan Humanisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.Jurnal Ilmiah Lingua Idea, 6(1).

Rohman, A. (2016). Pemikiran Humanisme Islam Jawa Ki Ageng Suryomentaram dalam buku Kawruh Jiwa. Skripsi.

Rukiyati. (2013). Refleksi Pemikiran, Pendidikan, Humanis-Religius .HUMANIKA, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 13(1), 1–14.

Sahin, Peter. (1971). Englesh-Indonesia Dictionary. Jakarta: English Press.

Salim, Peter dan Salim Yenny. (1991). Kamus Besar Bahasa Indonesia Kontemporer, Edisi Pertama. Jakarta: Moderen English Press.

Suprihatin. (2017). Pendekatan Humanistik dalam Pengembangan Kurikulum .....Kependidikan Islam, 3(1), 82–104.

Syukur. (2017). Kontribusi Pendekatan Humanistik Dalam Proses Pelaksanaan Supervisi Akademik Dan Klinis Terhadap Kompetensi Kepribadian Guru PAI. 1–110.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Yusuf. A. Muri. (2001). Strategi Pengembangan Kampus Religius, Makalah, UNP Padang.

Yusutria. (2017). Profesionalisme Guru dalam meningkatkan kualitas sumberdaya manusia.Jurnal Curricula, 2(2), 38–46. https://doi.org/10.1007/s10096-009-0783-8

Wahid. Abdurrahman. (2007). Al-Qur’an dalam Pengembangan Pemahaman Melalui Kontes Kehidupan Sosial Baruâ€, dalam Islam Kosmopolitan; Nilai-nilai Indonesia dan Transformasi Kebudayaan. Jakarta. The Wahid Institute.

Zaeni, A. (2013). Keunggulan Madrasah Sebagai Institusi Pendidikan. Jurnal Penelitian, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.28918/jupe.v5i1.239


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Yusutria , Rina Febriana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Curricula : Journal of Teaching and Learning has been covered by the following services:

Published by Lembaga Layanan Pendidikan Tinggi (LLDIKTI) Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang, West Sumatera
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: jurnal.lldikti10@ristekdikti.go.id

  Web Analytics View Curricula Stats