PERBANDINGAN KUALITAS PELAYANAN ANTARA PERPUSTAKAAN PROVINSI KEPRI DENGAN KOTA TANJUNG PINANG



Dimas Satriadi(1*)

(1) STIE PEMBANGUNAN TANJUNGPINANG
(*) Corresponding Author

Abstract


The quality of public service is an important and it must have bye the each public service institution. Includes the library as a public service institution giving service for the all visitors. This research aims to know the comparisation of Kepri Province Libraries quality service  and Tanjungpinang City Libraries quality service. The method used in this research is quantitative methods with questionnaire to 40 responden as samples. This questionnaire as an data collecting instruments. These results indicate the quality of two libraries is good. But, if they compared the service quality of  Province Kepri  Libraries is better than  Tanjungpinang City Libraries. This look from average scored  results is 152,61 points  for Kepri Province Libraries, and 150,66 points for Tanjungpinang City Libraries, in the good categories

Kualitas pelayanan publik merupakan hal yang penting dan harus dimiliki oleh masing-masing lembaga pelayanan publik. Termasuk perpustakaan sebagai lembaga pelayanan publik yang memberikan pelayanan kepada semua pengunjung. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan kualitas layanan Perpustakaan Provinsi Kepri dan kualitas pelayanan Perpustakaan Kota Tanjungpinang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan 40 responden sebagai sampel. Kuesioner ini sebagai alat pengumpul data. Hasil penelitian ini menunjukkan kualitas kedua perpustakaan suda bagus. Tapi jika dibandingkan kualitas pelayanan Perpustakaan Provinsi Kepri lebih baik dari pada Perpustakaan Kota Tanjungpinang. Hasil dari hasil rata-rata ini adalah 152,61 poin untuk Perpustakaan Kepri Province, dan 150,66 poin untuk Perpustakaan Kota Tanjungpinang, dalam kategori baik.



Keywords


comparison; library; public service; quality

Full Text:

PDF

References


Aswin, A. (2015). Studi Tentang Strategi Pelayanan Publik pada Kantor UPTD Dinas Pendapatan Daerah Provinsi Kalimantan Timur di Samarinda. Jurnal Magister Ilmu Administrasi Negara, 1-13.

Chatra, A. & Suwitra, A. (2016). Analisis Perbandingan Kemampuan Keuangan Daerah Kabupaten Kerinci Dan Kota Sungai Penuh. Jurnal Benefita Vol.1 No.3, 184-192.

Hasan, S. (2016). Pengaruh Budaya Organisasi, Kompensasi, Motivasi, Kepemimpinan Terhadap Kinerja Karyawan Bandara Internasional Sultan Aji Mahmud Sulaiman. Jurnal Benefita Vol.1 No.3, 134-145.

Ihsanudin. (2014). Kualitas Pelayanan Publik pada Badan Perizinan Penanaman Modal dan Promosi Daerah (BP2MPD) Kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal Administrasi Publik dan Birokrasi Vol.1 No.2, 93-99.

Istianto, B. (2011). Manajamen Pemerintahan Dalam Perspektif Pelayanan Publik. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Muis, S. (2011). Metodologi Penelitian Ekonomi. Yogyakarta: CAPS.

Sangadji, D. M. (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: ANDI.

Sanjaya , T., Hardyanto, I., & Rengu, S. P. (n.d.). (2014).Peningkatan Pelayanan Publik di Kantor SAMSAT Kabupaten Banyuwangi. Jurnal administrasi publik, 585-590.

Sigit. P, R. D. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Jasa Lapangan Futsal (Studi Kasus Pada Ifi Futsal Bandung).Jurnal universitas telkom.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D. (2011). Metodologi Penelitian untuk Ekonomi. Yogyakarta: CAPS.

Supriyanto, S dan M, Ernawati. (2010). Pemasaran Industri Jasa Kesehatan. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Supranto, J. (2008). Statistik Teori dan Aplikasi. Jakarta: Erlangga.

Tjiptono, F. (2011). Service Management (Mewujudkan layanan Prima). Jogjakarta: ANDI.

Trihendradi,C. (2013). Step By Step IBM SPSS 21 Analisis data Statistik. Yogyakarta: ANDI OFFSET.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Dimas Satriadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Benefita has been migrated to the new website. To make a new submission in Jurnal Benefita, you can easily go to new webstie link HERE and register.

 

Published by LLDIKTI Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang
West Sumatera, Indonesia
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: jurnal.lldikti10@ristekdikti.go.id

E ISSN 2477-7862                                                    Â